Är vi på väg mot en ny generation av sociala medier?
För de flesta av oss är olika sociala medier såsom Facebook, Instagram, Snapchat eller X (tidigare Twitter) en del av vår vardag och ett viktigt hjälpmedel för att ha kontakt med vänner och bekanta. Vi har vant oss vid att de är gratis och ständigt tillgängliga.
Fram till år 2019 kunde man läsa när man skapade ett konto på Facebook att det sociala mediet var gratis att använda och alltid skulle vara så (”It’s free and always will be”). De senaste åren har man i stället möts av texten ”It’s quick and easy”.
Det har ryktats länge att Meta kommer att börja ta betalt för sina tjänster på något sätt och nu (den 30 oktober 2023) kom då beskedet att en betalversion lanseras för användare inom EU, EEA och Schweiz. Meta lanserar en abonnemangsmodell där användare i Europa ska kunna betala för att inte få sin användning av plattformarna spårade samt för att slippa se annonser – och därmed få en (förhoppningsvis) GDPR-kompatibel upplevelse. Kostnaden för ett abonnemang kommer ligga på mellan 120–150 kr (dvs. 9.99 – 12.99 euro i månaden).
Elon Musk har ju också, sedan han förvärvade Twitter i april 2022, genomfört flera reformer för att användare ska betala för olika funktioner på plattformen som numera kallas för ”X”.
Dessa ändringar väcker ju en del frågor som: Kommer användarna att stanna på plattformarna om de börjar kosta pengar? Vad är vi beredda att betala för att värna vår personliga integritet? Om användarna lämnar de olika plattformarna så finns ju ingen poäng med att myndigheter och organisationer publicerar innehåll och annonser på dem. Men har vi då en ”exitstrategi” för att lämna plattformarna och ta hand om den information vi faktiskt lagrar på respektive plattform? Och var kommer vi möta våra medborgare och kunder i framtiden?