Ett lunchwebbinarium om att trygga information genom hela informationslivscykeln
Ordet ”arkiv” kan tyckas dammigt och många associerar det med källarlokaler och introverta medarbetare iklädda kofta och glasögon. Arkiven är dock mer närvarande i vår vardag än vad vi ibland är medvetna om. På ett personligt plan har de flesta av oss ett ”arkiv” i form av viktiga papper, fotoalbum och andra betydelsefulla minnen.
Myndigheter omfattas av lagkrav i bland annat arkivlagen och måste därmed arkivera sin information. Företag omfattas också av vissa regelverk rörande bevarande. Exempelvis bokföringslagens krav om bevarande av verifikationer. För företag är det även viktigt att säkra åtkomst till juridiskt avgörande avtal, garantier och dokument samt personalhandlingar för framtida pensionsutbetalningar. Vi bjuder därför in till ett lunchwebbinarium med fokus på bevarande inom den privata sektorn.
Praktisk information
Datum: onsdagen den 4 februari, 2026
Tider: Kl. 11.30 – 12.15
Plats: Online / Teams
Kostnad: Gratis
Länk till anmälan: https://events.teams.microsoft.com/event/6ad18304-bad3-4317-a780-b76b1f5b60fa@ff994c90-2956-4d05-8ddd-aebe07b45f7d
Webbinariets rubriker är
Från analogt till digitalt. ArkivIT:s arkivkonsult Mats Burell pratar om regelverk och praktik för bevarande och digitalisering utifrån ett icke-myndighetsperspektiv. Vad ska man tänka på som privat aktör när det kommer till bevarande?
Att trygga informationen vi sparat. Information är makt och kunskap. Därför ska den skyddas och tillgängliggöras på korrekt sätt. ArkivIT:s informationssäkerhetskonsult pratar om regelverket och praxis för information med utgångspunkt i GDPR, NIS2 och DORA.
Ett konkret exempel på modernt bevarande. Arkiweras arkivarie Magdalena Sjödahl beskriver hur något så alldagligt som ett Facebookinlägg eller allmänna villkor på en webbplats kan vara viktiga att bevara utifrån den teori som vi tagit del av inledningsvis i webbinariet.
Välkommen!

